Papa Francisc: despre economie şi ecologia integrala

(Publicat în Radio România; 24 iunie 2015)
    „…Obişnuiţi să facă analize politice şi economice, mulţi nu sunt în stare să înţeleagă aspectele transcendente ale textelor religioase pur şi simplu din cauza pierderii dimensiunii spirituale… Săptămâna trecută, Papa Francisc a prezentat un text uimitor, enciclica „Laudato si” cu privire la problemele ecologice. În el, pornind de la îngrijorările generalizate asupra stării planetei, pontiful face o construcţie unică şi originală cu privire la unele teme atât de discutate. Apreciind aspectele mai profunde şi radicale ale chestiunii, el atinge o dimensiune şi o înţelegere care scapă majorităţii specialiştilor. Este suficient să remarcăm conceptul genial de «ecologie integrală»(11), care lărgeşte la sfera socială formularea biologică. Papa Ioan Paul II extinsese deja noţiune de echilibru natural prin sintagma «ecologie umană»(Centesimus Annus 38). Francisc extinde exerciţiul, introducând elemente foarte bogate precum poluarea mentală (47), ecologia economică (141), socială (142), culturală (143) sau ecologia cotidianului (147). Astfel, el abordează chestiuni care merg de la reţelele sociale (47) la avort (117, 120).
Aceste aspecte şi multe altele fac din această enciclică unul dintre cele mai strălucite şi mai influente texte din ultima vreme. Dar mulţi se limitează să sublinieze că la fel ca în intervenţiile anterioare, Papa critică dur economia şi piaţa. El nu foloseşte fraze-şoc, precum celebra «Această economice ucide!»(Evangelii Gaudium 53), dar spune că «Economia îşi asumă întreaga dezvoltare tehnologică în funcţie de profit, fără a acorda atenţie eventualelor consecinţe negative pentru fiinţa omenească. Finanţele sufocă economia reală» (109) şi «Încă o dată repet că este bine să evităm o concepţie magică asupra pieţei, care tinde să creadă că problemele se rezolvă doar prin creşterea profitului companiilor sau a indivizilor»(190).
   Oare Papa nu iubeşte economia şi economiştii?
Formularea întrebării este suficientă pentru a vedea prostia ei. Nu este vorba despre iubire, nici asta nu este ceva relevant. Aceste fraze nu formulează un rspuns tehnic sau o poziţie ideologică. Ele sunt strigătul unui tată, îngrijorat de suferinţa celor mai slabi. Acest lucru a fost spus explicit în Exortaţia din 2013: «Papa îi iubeşte pe toţi, bogaţi şi săraci, dar are obligaţia, în numele lui Hristos, să amintească faptul că bogaţii trebuie să-i ajute pe săraci, să-i respecte şi să-i promoveze» (EG 58). Să consideri enciclica drept o luare de poziţie între şcolile de politică şi sistemele sociale sau drept o critică generală la adresa vieţii economice este o absurditate. Chiar el ţine să explice: «Repet încă o dată că Biserica nu pretinde să definească problemele ştiinţifice sau să se substituie politicii, însă invita la o dezbatere onestă şi transparentă, pentru ca nevoile particulare sau ideologiile să nu afecteze binele comun» (188).
[…] „.
Citeşte mai mult: http://www.rador.ro/2015/06/24/papa-francisc-despre-economie-si-ecologia-integrala/

(Articol de JOÃO CÉSAR DAS NEVES)
DIÁRIO DE NOTÍCIAS (Portugalia), 24 iunie 2015
Traducerea: Iulia Baran)

Anunțuri